Drugi dzień mobilności pełen był obserwacji pracy szkoły w Huetor Vega. Nie była to jednak zwykła obserwacja – nauczycielki zostały zaangażowane do udziału w innowacyjnych metodach pracy używanych w szkole. Pierwsza z nich o nazwie ‘dialogical talks’ dotyczyła lekcji literatury hiszpańskiej. Uczniowie wcześniej przygotowali streszczenia mitów greckich, które odczytywali, po czym następowała dyskusja. Komentowano kompletność streszczeń, uzupełniano brakujące informacje, negocjowano, która wersja jest najbliższa treści mitu. Pracę moderowali sami uczniowie, nauczyciel wkraczał tylko jeśli było to absolutnie niezbędne.
Kolejne dwie lekcje prowadzone były metodą ‘community learning’. Uczniowie podzieleni byli na grupy, mieli do wykonania określone zadania, każdej grupie towarzyszył wolontariusz, który przyglądał się pracy i wypełniał kartę oceny. Oceniał sposób pracy, to, czy wszyscy byli zaangażowani, czy wszyscy pracowali aktywnie, czy nikt nie został wykluczony, czy potrzebna była pomoc nauczyciela bądź wolontariusza i czy zadanie zostało wykonane w całości. Po upływie określonego czasu wolontariusze zmieniali grupy. Co ciekawe, wolontariuszami są zwykle rodzice, dziadkowie, czasami też absolwenci szkoły. W ten sposób cała społeczność szkolna zaangażowana jest w proces edukacyjny. Dzisiaj w rolę wolontariuszy wcieliły się nauczycielki z naszej szkoły.
Oto przykładowe zadanie z matematyki:
Masz do dyspozycji cztery czwórki i znaki działań: +, -, *, :
Przy ich użyciu ułóż takie działania, dzięki którym otrzymasz cyfry od 1 do 9. Ciekawe, czy komuś uda się znaleźć rozwiązanie:)