Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego:
Łucja Mastalerz kl. 8c
Zastępcy:
Członkowie sekcji:
Regulamin Samorządu Uczniowskiego
przy Publicznej Szkole Podstawowej nr 34 w Radomiu
Podstawa prawna:
1. Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 roku.
2. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r roku.
3. Statut Publicznej Szkoły Podstawowej nr 34 w Radomiu.
§ 1
Cele Samorządu Uczniowskiego:
1. Promowanie i rozwijanie wśród uczniów samorządności na rzecz podejmowania wspólnych decyzji w sprawach szkoły.
2. Przedstawienie dyrekcji, radzie pedagogicznej oraz radzie rodziców wniosków, opinii i potrzeb uczniów we wszystkich sprawach.
3. Zwiększenie aktywności uczniowskiej, rozwijanie zainteresowań uczniów i realizowanie własnych pomysłów dla wspólnego dobra.
4. Promowanie wiedzy na temat praw uczniów i czuwanie nad ich przestrzeganiem.
5. Organizowanie i zachęcanie uczniów do działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej, naukowej w szkole.
6. Reprezentowanie działalności SU przed dyrekcją, radą pedagogiczną, radą rodziców i innymi organami.
§ 2
Zadania Samorządu:
1.Organizowanie uczniów do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych zawartych w Statucie Szkoły.
2. Przedstawianie Dyrektorowi Szkoły, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców opinii i potrzeb uczniów, spełnianie wobec tych organów szkoły roli rzecznika interesów ogółu uczniów.
3. Współdziałanie z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki i udzielanie niezbędnej pomocy uczniom znajdującym się w trudnej
sytuacji materialnej.
4. Współudział w rozwijaniu, w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych, zainteresowań naukowych, kulturowych, sportowych.
5. Dbanie o sprzęt i urządzenia szkolne, organizowanie uczniów do niezbędnych prac na rzecz szkoły, inspirowanie do udziału w pracy społecznie użytecznej, w środowisku.
6. Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w szkole, w środowisku rówieśniczym i rodzinnym.
7. Powołanie tematycznych sekcji zależnych od potrzeb szkoły.
§ 3
Uprawnienia Samorządu:
1. Prawo przedstawiania Dyrektorowi Szkoły, Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców wniosków i opinii dotyczących spraw szkoły.
2. Prawo do wyboru opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
3. Prawo do przedstawiania propozycji do planu dydaktyczno – wychowawczego szkoły wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów.
4. Prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami.
5. Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.
6. Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań.
7. Redagowanie ściennych gazetek szkolnych.
8. Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.
9. Prawo wypowiadania opinii na temat współpracy z nauczycielem pełniącym rolę opiekuna Samorządu.
10. Dysponowanie, w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu Samorządu oraz środkami wspólnie wypracowanymi przez młodzież.
§ 4
Władze Samorządu Uczniowskiego
1.Wszyscy uczniowie szkoły tworzą Samorząd Uczniowski, a uczniowie poszczególnych klas należą do samorządów klasowych.
2. Najwyższą władzą samorządu klasowego i szkolnego jest ogólne zebranie członków.
3. Władzą wykonawczą samorządów są zarządy samorządu klasowego i szkolnego.
4. Struktura organizacyjna Zarządu Samorządu Uczniowskiego:
a. przewodniczący Zarządu Samorządu Uczniowskiego – wybierany w wyborach na zebraniu ogólnym,
b. dwóch zastępców – wybierani w wyborach na zebraniu ogólnym,
c. członkowie należący do powołanych sekcji.
5. Wybory do Zarządu odbywają się według ordynacji ustanowionej na zasadach demokratycznych przez ogół członków samorządów.
§ 5
Wybory
1. Wybory do Samorządu Uczniowskiego:
a. termin wyborów: do końca września każdego roku szkolnego,
b. ostateczny termin zgłaszania kandydatów upływa na 5 dni przed wyborami,
c. każda klasa może zgłosić co najwyżej trzech kandydatów,
d. spośród zgłoszonych kandydatów uczniowie na ogólnym zebraniu w głosowaniu tajnym wybierają trzech, którzy będą tworzyć Zarząd Samorządu Uczniowskiego,
e. kandydat, który otrzymał największą liczbę głosów, zostaje przewodniczącym,
f. dwóch kandydatów z kolejnymi wynikami zostaje zastępcami przewodniczącego,
g. pozostali kandydaci zostają przewodniczącymi sekcji,
h. przejęcie władzy przez nowy samorząd – 01.10. każdego roku szkolnego.
2. Kadencja Zarządu SU trwa przez okres roku szkolnego.
§ 6
Zarząd Samorządu
1. Zarząd Samorządu współpracuje z wychowawcami klas, dyrektorem szkoły i uzgadnia z nimi plany pracy i ważniejsze przedsięwzięcia.
2. Zarząd Samorządu informuje ogól uczniów o swojej działalności.
§ 7
Fundusze Samorządu
1. Samorządy mogą posiadać własne fundusze, które służą do finansowania ich działalności, dysponentem funduszy jest Zarząd w porozumieniu z opiekunami.
2. Fundusze samorządów mogą być tworzone:
a. z dochodów uzyskanych z organizowanych przez samorząd imprez,
b. z dochodów za zbiórkę surowców wtórnych,
c. ze środków przekazywanych przez Radę Rodziców, inne instytucje i organizacji oraz osoby prywatne.
§ 8
Zadania opiekuna Samorządu Uczniowskiego
1. Czuwanie nad całokształtem prac Samorządu.
2. Pośredniczenie między uczniami a nauczycielami.
3. Doradzanie i wspieranie inicjatyw uczniowskich.
4. Zapobieganie i pośredniczenie w rozstrzyganiu konfliktów na różnych płaszczyznach.
5. Inspirowanie nauczycieli do współpracy z Samorządem i udzielanie mu pomocy w jego działalności.
§ 9
Dokumentację pracy Samorządu stanowią:
1. Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
2. Roczne plany pracy.
3. Sprawozdania z działalności.
§ 10
Postanowienia końcowe
1. Regulamin Samorządu Uczniowskiego jest dostępny wszystkim uczniom szkoły.
2. Regulamin wchodzi w życie 01.10.2011r.
Samorząd uczniowski w swoim planie kładzie nacisk na:
- tworzenie warunków do rozwoju samodzielności i samorządności uczniów poprzez wyrabianie poczucia odpowiedzialności za podjęte zadania;
- wychowanie w poczuciu patriotyzmu;
- budowanie pozytywnego i sprzyjającego się uczeniu klimatu w szkole;
- tworzenie warunków indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych;
- rozwój zainteresowań naukowych, sportowych i artystycznych;
- tworzenie silnej więzi między wszystkimi uczniami;
- dbanie o mienie szkoły i dobre imię szkoły;
- budowanie poczucia odpowiedzialności, szacunku i tolerancji;
- organizowanie wolnego czasu uczniów.