W dniu 24 lutego br. uczniowie klasy 8E dwujęzycznej uczestniczyli w lekcji otwartej z wiedzy o społeczeństwie, której tematem był patriotyzm. Lekcję poprowadziła p.Jolanta Bilska-Sulima, nauczycielka języka niemieckiego i wiedzy o społeczeństwie, a także doradca metodyczny MSCDN. Lekcję obserwowali Pani Dyrektor Danuta Kuźmiuk, Pani Wicedyrektor Iwona Wilk oraz nauczyciele z PSP nr 34 oraz z innych szkół z Radomia, Warki, Ciechanowa oraz Wrocławia. Celem obserwacji lekcji przez nauczycieli było wykorzystanie w nauczaniu dwujęzycznym różnorodnych narzędzi cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość.
Zadaniem uczniów było odgadnięcie tematu lekcji na podstawie rozsypanki wyrazowej oraz odczytanie celów lekcji. Następnie uczniowie mogli w ankiecie wyrazić własną opinię, jakie znaczenie ma dla nich ojczyzna oraz które postawy ich zdaniem są przykładem patriotyzmu. Uczniowie chętnie komentowali wyniki. Słowo ojczyzna to dla nich przede wszystkim kraj oraz państwo. Najczęściej wymienianymi postawami patriotycznymi były kolejno: udział w wyborach, aktywność polityczna, ochrona zdrowia obywateli i środowiska naturalnego, uczciwa praca i rzetelna nauka, duma z osiągnięć wybitnych Polaków, znajomość historii i tradycji ojczystych, walka w obronie kraju w razie zagrożenia, przestrzeganie prawa, płacenie podatków, uroczyste obchodzenie świąt państwowych oraz kibicowanie polskim sportowcom.
W czasie wypełniania ankiety zaprezentowano utwór Marka Grechuty pt.: „Ojczyzna”.
Podczas lekcji uczniowie dowiedzieli się, że troska o ojczyznę jest obowiązkiem każdego obywatela, wynikającym z Konstytucji RP.
W dalszej części uczniowie poznali definicję patriotyzmu po niemiecku. W tym języku zostały zaprezentowane również przykłady postaw patriotycznych, które należało dopasować do ilustracji.
Następnie uczniowie pytali siebie nawzajem, czym jest dla nich patriotyzm i wyrażali własną opinię w języku obcym.
Kolejnym zadaniem było spakowanie „patriotycznej walizki”, polegające na wpisaniu rzeczy, które chciałoby się zabrać z Polski opuszczając kraj na długi czas. W aplikacji mentimeter.com podawano m. in. zdjęcia z Radomia, pierogi, polską gościnność, rodzinę i przyjaciół, polskie jedzenie, muzykę, książki oraz... kaszankę.
Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń przez uczniów wirtualna Asystentka Elżbieta pochwaliła ich za aktywność, podsumowała lekcję oraz poradziła, jak najlepiej uczyć się nowych słówek oraz wiedzy o społeczeństwie.
Uczniowie mieli możliwość oceny lekcji w formie ankiety, której wyniki zostały wszystkim zaprezentowane. Dla wszystkich lekcja była ciekawa a ogólna ocena to 5,11.
Pani Dyrektor Danuta Kuźmiuk podziękowała nauczycielce wiedzy o społeczeństwie za zorganizowanie lekcji otwartej, zaś uczniom za aktywny udział i zaangażowanie w naukę w klasie dwujęzycznej. Nauczyciele obserwujący zajęcia kierowali pod adresem uczniów liczne pochwały. Pani Wicedyrektor Iwona Wilk rekomendowała dwujęzyczność jako efektywną formę nauczania i uczenia się języka obcego oraz innego przedmiotu.