Od II semestru tego roku szkolnego w naszej szkole odbywały się zajęcia z doradztwa zawodowego, które prowadziła Pani Małgorzata Morgaś. Zgodnie z podstawą programową przez 10 kolejnych tygodni uczestniczyli w nich uczniowie klas VII, gdyż już za rok to oni staną przed wyborem przyszłej szkoły średniej, a w konsekwencji zawodu. W związku z tym na tych zajęciach uczniowie poznawali swoje zdolności, umiejętności i zainteresowania. Analizowali nowy schemat systemu szkolnictwa, by właściwie zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową. Poznawali charakterystykę wielu zawodów i ostatecznie zdobywali informacje o rynku pracy.
Ważnym zagadnieniem dla uczniów okazało się poznanie ośmiu rodzajów inteligencji według H. Gardnera, które ukryte są w każdym człowieku. Po ich dokładnej analizie, każdy z uczniów określił swoją. Wykresy zdolności w poszczególnych klasach wyglądały więc następująco: klasa 7a-inteligencja kinestetyczna czyli ruchowa, klasa 7b-inteligencja matematyczno-logiczna, klasa 7c-inteligencja wizualno-przestrzenna, klasa 7d- inteligencja wizualno-przestrzenna, klasa 7e- inteligencja matematyczno-logiczna. Uczniowie zainteresowani byli również nowym schematem systemu szkolnictwa.
Swoją wiedzę na zajęciach zdobywali, pracując różnorodnymi metodami pracy, które nauczyciel wzbogacał poprzez oglądanie filmów o tematyce zawodoznawczej. Do ulubionych metod pracy przez uczniów należały: metoda sondażu czyli ankieta, praca w grupach, prezentacja multimedialna oraz
analiza SWOT.
Zajęcia te miały uświadomić uczniom, że wybór szkoły średniej jest bardzo ważną życiową decyzją, dlatego też należy się do niej odpowiednio przygotować. Uczniowie pełni zadumy i refleksji nad swoją przyszłością dowiedli, że WSZYSCY SĄ ZDOLNI, muszą tylko te zdolności dostrzec i odpowiednio rozwijać. Tylko w taki sposób odniosą w przyszłości sukces, a wykonywana praca nie będzie obowiązkiem, a okaże się samą przyjemnością.
Siódmoklasiści szybko zrozumieli słowa Malcolma X, który mówił, że:
„Przyszłość należy do tych, którzy przygotowują się do niej dziś”.
Analiza SWOT: zawód ………………………………………………….
Mocne strony | Słabe strony |
S |
W |
O |
T |
Szanse, korzyści | Zagrożenia |