W dniach od 12 do 16 marca 2018r. odbył się w naszej szkole Tydzień Nauk Ścisłych.
W roku ubiegłym realizowaliśmy projekt Pierwszy Tydzień Matematyki, podczas którego nauczyciele matematyki, dzięki ciekawym zadaniom, zabawom i konkursom, zainteresowali matematyką ogromną rzeszę uczniów – od klas pierwszych po szóste. Akcja ta cieszyła się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów, dlatego też w roku bieżącym postanowiliśmy również zorganizować taki projekt. Rozszerzyliśmy jednak jego zakres na przedmioty takie jak informatyka, fizyka i chemia.
Główny cel, jaki nam przyświecał, to popularyzacja nauk ścisłych wśród jak najszerszego kręgu uczniów, rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań i talentów wśród dzieci. Nie wszyscy uczniowie lubią te trudne przedmioty, wielu ich nie rozumie – projekt pokazał, że nauka to nie tylko liczby, działania, wzory i trudne zadania, ale również znakomita przygoda i mnóstwo dobrej zabawy. Uczniowie mieli okazję przekonać się, że matematyka, informatyka, fizyka i chemia to naukiciekawe, bardzo przydatne w codziennym życiu, a obcowanie z nimi może być bardzo przyjemne.
Program Tygodnia Nauk Ścisłych był bardzo bogaty. Oprócz lekcji wzbogaconych
o różne ciekawostki, w szkole odbyło się wiele imprez popularyzujących nauki ścisłe i prezentujących ich nowe, ciekawe oblicze. Uczniowie mieli okazję sprawdzać swoje umiejętności w różnych turniejach i konkursach, występowali w roli nauczycieli matematyki – starsi uczniowie przekazywali swoją wiedzę młodszym, talenty artystyczne też były zaangażowane w popularyzację nauk ścisłych.
Realizację projektu bacznie obserwowali i uwieczniali działania nasi szkolni fotoreporterzy, walcząc o tytuł NAJLEPSZEGO FOTOREPORTERA PSP 34. Dzieła ich pracy można obejrzeć na stronie internetowej naszej szkoły.
Dla klas I, II i III zorganizowaliśmy dwuetapowy konkurs matematyczno – informatyczny Mr Bajt. W pierwszym etapie zadaniem uczniów było rozwiązanie zadań matematycznych i pokolorowanie pracy według kodu oraz rozkodowanie zaszyfrowanych haseł. Etap drugi odbywał się przy komputerach i dotyczył kodowania.
We wtorek uczniowie klas szóstych i siódmych przeprowadzili zajęcia w klasach pierwszych, drugich i trzecich. Na zajęciach tych uczniowie klas I – III bawili się matematyką słuchając bajek matematycznych i rozwiązując quizy pod czujną opieką starszych kolegów, którzy cierpliwie wyjaśniali kolejne zadania.
Uczniowie klas siódmych brali udział w czterodniowym konkursie międzyprzedmiotowym MISTRZ KODÓW, w którym musieli odnaleźć kody QR na terenie szkoły, odkodować zadania, rozwiązać je i dostarczyć w określonym czasie do nauczycieli – opiekunów konkursu.
W poniedziałek odbył się również dla siódmoklasistów konkurs matematyczno – plastyczny PRZESTRZENNE MANDALE. Uczniowie mogli się wykazać zarówno zdolnościami plastycznymi, manualnymi jak i wiedzą matematyczną i wyobraźnią przestrzenną.
Dla uczniów klas szóstych we wtorek zorganizowaliśmy QUIZZ MATEMATYCZNY wykorzystując aplikację Kahoot. W tym dniu odbył się również II etap wewnątrzszkolnego konkursu MISTRZ RACHUNKÓW 2018 dla klas IV – VII.
W środę piątoklasiści brali udział w MARATONIE MATEMATYCZNYM, grając w planszowe gry matematyczne, czwartoklasiści walczyli o tytuł MISTRZA KRZYŻÓWKI I ŁAMIGŁÓWKI, a szóstoklasiści oglądali doświadczenia fizyczne i chemiczne, które przeprowadzali dla nich uczniowie z klas siódmych.
Czwartek, to dzień konkursu KANGUR MATEMATYCZNY. W tym dniu ponad 200 naszych uczniów z klas II – VII rozwiązywało zadania matematyczne z kangurem.
Podsumowaniem zmagań z naukami ścisłymi był piątek – 16 marca. Tego dnia odbył się turniej matematyczny dla uczniów klas piątych pt. „MATEMATYKA OD KUCHNI”. Patronem merytorycznym turnieju było Stowarzyszenie Doskonalenia i Rozwoju 4improve. Turniej objęty został patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej.
Ponadto Tydzień Nauk Ścisłych obfitował w ciekawostki na lekcjach zarówno w klasach IV – VII jak i I – III. Uczniowie uczestniczyli w grach i zabawach oraz warsztatach matematycznych i informatycznych:
- tangram – Twierdzenie Pitagorasa,
- anamorfozy,
- mandale geometryczne – symetria,
- chirurgia wielokąta,
- ćwiczenia na koncentrację,
- kody QR na matematyce,
- quizizz – turnieje wewnątrzklasowe,
- wykreślanki miedzyprzedmiotowe,
- „kodowanie” - kolorowanka siatka,
- kolorowanki z obliczeniami,
- łamigłówki i rebusy matematyczne.
Przygotowana została też ekspozycja prac uczniów z następujących edukacyjnych projektów długoterminowych:
- WIZUALNA MATEMATYKA,
- NAUKOWA KARYKATURA,
- NASZA SZKOŁA W PRZESTRZENI,
- NAJPIĘKNIEJSZA BAJKA – BAJKA MATEMATYCZNA.
W ramach Pierwszego Tygodnia Matematyki nauczyciele klas młodszych przygotowali planszę z łamigłówkami matematycznymi. Celem przedsięwzięcia było wdrażanie do logicznego myślenia, utrwalanie i poszerzanie matematycznych pojęć oraz uświadamianie dzieciom, że matematyka może być dobrą zabawą. Plansza w formacie A1 została umieszczona na dolnym holu przy Sali nr 2. W czasie przerwy chętni uczniowie naszej szkoły mieli okazję rozwiązywać łamigłówki.
Wszystkich mile zaskoczyli uczniowie z grupy teatralnej, którzy pod opieką pani Agnieszki Daszewskiej zaprezentowali przedstawienie matematyczne „Wiosenne spotkanie w matematycznej krainie”. Artyści zaprezentowali się profesjonalnie. Widownia nagrodziła ich gromkimi brawami.
W podsumowaniu Pierwszego Tygodnia Matematyki wzięli udział uczniowie i zaproszeni goście – Mazowiecki Kurator Oświaty oraz Inspektor Wydziału Edukacji w Radomiu. Obie Panie wysoko oceniły zrealizowany projekt. Były pod wrażeniem wysokiej jakości prac dzieci i dużej ilości imprez popularyzujących nauki ścisłe.
Na zakończenie, dzięki ofiarności darczyńców, laureaci konkursów i turniejów otrzymali nagrody i upominki.
Obserwując działania uczniów, ich ogromne zaangażowanie w realizację zadań Tygodnia Nauk Ścisłych śmiało możemy powiedzieć, że cel edukacyjny, który przyświecał temu projektowi został osiągnięty.
Wielu uczniów PSP nr 34 w Radomiu polubiło matematykę, fizykę, chemię i informatykę. Aktywny udział uczniów w zajęciach przedmiotowych, turniejach i konkursach jest najlepszą ewaluacją tego projektu.
Wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w zajęciach, a szczególnie zwycięzcom różnych konkursów serdecznie gratulujemy.
Dziękujemy nauczycielom różnych przedmiotów, którzy także włączyli się w realizację projektu, a także wszystkim, na których pomoc mogliśmy liczyć.
LISTA UCZNIÓW NAGRODZONYCH W KONKURSACH I TURNIEJACH ODBYWAJĄCYCH SIĘ PODCZAS Tygodnia Nauk Ścisłych
„MR BAJT” klasy I – III
Klasy I
I m. Szczepaniak Ksawier I B
II m. Świś Hanna I E
III m. Damaziak Jakub I A
Wyróżnienie: Karasek Eryk I E
Klasy II
I m. Wrzosek Mateusz II B
II m. Łobodziński Piotr II A
III m. Kisiel Maja II D
Wyróżnienie: Gregorczyk Maja II D
Klasy III
I m. Chołuj Adrianna III F
II m. Poduszyńska Weronika III A
III m. Rybak Nadia III B
Wyróżnienie: Stachurski Anatol III C, Bolek Adam III E, Tomasiewicz Oliwia III G
„NAJPIEKNIEJSZA BAJKA – BAJKA MATEMATYCZNA” klasy III
I m. Zimnicki Patryk kl. III A
II m. Spyt Maksymilian kl. III A
III m. Dycht Hanna kl. III A
„MISTRZ KRZYŻÓWKI I ŁAMIGŁÓWKI” klasy IV
I m. klasa IV C: Bielik Krzysztof, Jan Sobstyl
II m. klasa IV D: Lenardt Małgorzata, Sztencel Piotr
III m. klasa IV B: Kocik Antoni, Mularski Aleksander
„MARATON MATEMATYCZNY” klasy V
I m. Tomczak Kalina kl. V A
II m. Mulczyk Bogna kl. V D
III m. Węgrzecka Nina kl. V C
Wyróżnienia: Szmigiel Natalia kl. V A, Nowakowski Mikołaj kl. V B
„MATEMATYKA OD KUCHNI” klasy V
I m. klasa V B: Kosmala Matylda, Skurosz Mateusz, Stolarska Julia
II m. klasa V C: Kucharski Maciej, Mazur Jan, Murdza Grzegorz
III m. klasa V A: Damaziak Julia, Gałek Maja, Gębka Patrycja
„QUIZZ MATEMATYCZNY” klasy VI
I m. Lenardt Adam, Rdzanek Antoni, Miętkiewicz Mateusz kl. VI A
II m. Trynkiewicz Adam, Wojtowicz Mateusz, Gajda Piotr kl. VI C
III m. Buzała Alicja, Romaniuk Michał, Nowicki Piotr kl. VI D
„PRZESTRZENNE MANDALE” klasy VII
I m. Matusiak Maria, Nosek Agata, Nowakowska Maja kl. VII B
II m. Bielska Zuzanna, Pierzchała Joanna, Świgoń Zofia kl. VII A
Mazurek Aleksandra, Mularski Igor, Skurosz Aleksandra kl. VII D
III m. Chmielewska Julia, Drab Amalia, Kozłowska Zuzanna kl. VII C
Snopczyńska Malwina, Sętkiewicz Maja, Wrona Wiktoria kl. VII E
„MISTRZ KODÓW” klasy VII
I m. klasa VII B: Glegoła Borys, Warych Kacper, Żuchowski Wojciech
II m. klasa VII A: Jodłowski Jerzy, Lewandowski Maciej, Misztal Karol
III m. klasa VII E: Kopeć Wiktoria, Walczyk Kacper , Zawadzka Emilia
„NAJCIEKAWSZY FOTOREPORTAŻ – NAJLEPSZY FOTOREPORTER”klasy VII
I m. Wiśnicka Katarzyna kl. VII A
Wyróżnienia: Lipiński Jan kl. VII A, Naruszko Olaf kl. VII A
„MISTRZ RACHUNKÓW ‘2018” klasy IV – VII
KLASY IV
I m. Sztencel Piotr kl. IV D
II m. Kocik Antoni kl. IV B
III m. Łyżwińska Matylda kl. IV A
Wyróżnienie: Bielik Krzysztof kl. IV C
KLASY V
I m. Stolarska Julia kl. V B
II m. Żurowska Amelia kl. V B
III m. Kosmala Matylda kl. V B
Wyróżnienie: Pawlik Bartłomiej kl. V A
KLASY VI
I m. Buzała Alicja kl. VI D
II m. Lenardt Adam kl. VI A
III m. Czerwiec Wiktoria kl. VI D
Wyróżnienie: Krupa Krzysztof kl. VI A, Rdzanek Antoni VI A
KLASY VII
I m. Misztal Karol kl. VII A
II m. Warych Kacper kl. VII B
III m. Świgoń Zofia kl. VII A
Wyróżnienie: Czechowicz Karol kl. VII D, Druszcz Oskar VII D
“NASZA SZKOŁA W PRZESTRZENI” klasy IV – VII
I m. Arasim Marcin, Dębicki Adam, Burnos Patryk kl. V D
II m. Buzała Jolanta, Wrochna Łucja kl. IV E
Buzała Alicja, Czerwiec Wiktoria kl. VI D
III m. Zgorzelak Kornelia, Kinas Zuzanna, Będzińska Kamila kl. VI A
Wyróżnienia: Zaremba Nadia, Mastalerz Anna, Fara Wiktoria, Prygiel Lidia V C,
Jończyk Nikola kl. VI C
„WIZUALNA MATEMATYKA” klasy IV - VII
I m. Adamus Maciej kl. VII B
II m. Skrzeczyńska Olga kl. VI A
III m. Gałek Maja kl. V A
Wyróżnienia: Wrona Łucja kl. IV E, Dębicki Adam kl. V D, Murdza Alina kl. VII C
„NAUKOWA KARYKATURA” klasy IV – VII
I m. Karolak Kaja kl. V B
II m. Wrochna Łucja IV E
III m. Fereniec Klaudia kl. VII E
Wyróżnienia: Sobieszek Oliwia kl. VII E, Stolarska Julia kl. V B, Adamus Maciej kl. VII B