W dniach 13 i 14 marca 2019r. uczniowie wszystkich klas VII naszej szkoły, podobnie jak w ubiegłym roku, uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych w Centrum Nauki Kopernik  w Warszawie.

Celem zajęć było poszerzanie wiedzy oraz rozwijanie zainteresowań uczniów z zakresu przedmiotów przyrodniczych z wykorzystaniem najnowszych metod badawczych oraz technologii informacyjnej. Poprzez aktywny udział w zajęciach uczniowie kształcili samodzielność, kreatywność i innowacyjność oraz rozwijali kompetencje cyfrowe.

Laboratorium chemiczne, biologiczne i fizyczne oraz  robotyczne  to miejsca wyjątkowe. W kilkuosobowych zespołach, pod okiem  specjalistów nasi uczniowie samodzielnie wykonywali niezwykłe doświadczenia.

 

W  LABORATORIUM  BIOLOGICZNYM   „Biolog na miejscu zbrodni” - uczniowie wcielili się w rolę detektywów, których zadaniem było rozwikłanie zagadki kryminalnej. Przeanalizowali szereg biologicznych śladów, zabezpieczonych na hipotetycznym miejscu zbrodni. Przestudiowali nie tyko ślady krwi, DNA czy roślin. Poznali także tajniki pracy entomologów sądowych, którzy poszukują informacji o miejscu i czasie morderstwa, badając znalezione przy zwłokach owady.

Biologia to nauka o życiu . Dlaczego więc warto zajmować się biologią? Przede wszystkim, żeby lepiej zrozumieć samych siebie - przecież każdy z nas jest organizmem żywym!

 

W  LABORATORIUM CHEMICZNYM  „Tworzymy emulsje” - uczniowie dowiedzieli się, że emulsja do ciekawy układ, w który można połączyć dwie niemieszające się ze sobą ciecze – np. olej i wodę. W ten sposób powstaje np. majonez i różne kremy. Uczestnicy zajęć stworzyli kilka typów emulsji i sprawdzili niektóre ich właściwości. Dowiedzieli się czym są emulsje, kremy, filtry UV. Dzięki specjalistycznej kamerze zobaczyli, jak wykonany przez nich krem chroni przed promieniowaniem ultrafioletowym. Okazuje się, że z pozoru trudna i niezrozumiała nauka jaką jest chemia otacza nas i towarzyszy nawet przy najprostszych czynnościach w naszej kuchni i łazience.

W  LABORATORIUM  FIZYCZNYM – „Wodne anomalie” -uczniowie spojrzeli na wodę okiem prawdziwych badaczy. Zastanowili się, co wyróżnia ją spośród innych substancji i dlaczego. Samodzielnie zaprojektowali i przeprowadzili doświadczenia. Sprawdzili, na czym polega anomalia wody oraz czemu w ogóle o takiej anomalii się mówi. Dlaczego nie należy bać się fizyki? Bo jest logiczna. Każde zjawisko fizyczne w tych samych okolicznościach zachodzi zawsze w ten sam sposób i jeśli mamy odpowiednie dane możemy przewidzieć jego efekt. Nie ma w niej niedomówień. Nie ma zjawiska, którego nie dałoby się opisać językiem fizyki.

W LABORATORIUM ROBOTYCZNYM – „Chory Algorytm”- uczniowie dowiedzieli się czy ludzie i roboty humanoidalne mają ze sobą coś wspólnego, poza wyglądem. Uczestnicy zajęć wcielili się w role lekarzy i zbadali robota. Spojrzeli na niego z perspektywy neurologa, laryngologa, okulisty i ortopedy. Wspólnie zmierzyli parametry „życiowe” humanoida i zaprogramowali go zgodnie z zachowaniem trzech praw robotyki. Robotyka to multidyscyplinarna dziedzina nauki, która łączy w sobie informatykę, matematykę, fizykę i technikę.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem