W naszej szkole   w II semestrze kontynuowaliśmy  wdrażanie programu zaproponowanego przez Fundację Katalyst  Ingineering  „Ogarnij inżynierię”.  Moduł „Energia i wiatr” przeznaczony był dla klas piątych.

Przypomnijmy, że program „Ogarnij inżynierię” proponował szkołom realizowanie podstawy programowej poprzez pracę z uczniami nad projektami inżynieryjnymi. W naszej szkole w I semestrze wprowadziliśmy w klasach czwartych moduł programu „Tajemnice zielonych dachów”,  realizacja odbywała się na lekcjach przyrody, matematyki, techniki, plastyki, zajęciach komputerowych, a także  godzinach wychowawczych.

W II semestrze postanowiliśmy kontynuować współpracę z fundacją i wprowadzić cykl zajęć z programu „Ogarnij Inżynierię” w klasach piątych -  moduł „Energia i wiatr”. Dużą pomocą w realizacji zadań były zestawy doświadczalne zapewnione przez organizatorów projektu oraz sprzęt i materiały do przeprowadzenia ciekawych lekcji, uczniowie otrzymali też „Dzienniki Inżyniera”, gdzie dokumentowali wyniki swojej pracy. Program miał charakter interdyscyplinarny obejmujący nauki przyrodnicze, technologię, inżynierię, matematykę i sztukę. Został skonstruowany tak, by uczniowie mogli powiązać naukę ze światem technologii, który ich otacza. Podczas zajęć inżynieryjnych uczniowie byli zachęcani do tego, aby próbować różnych rozwiązań, z błędów wyciągać wnioski i wykorzystywać je do doskonalenia wiedzy, umiejętności czy tworzonych przez siebie projektów. Projekty inżynieryjne pozwoliły połączyć  dwa, pozornie wykluczające się elementy – ciężką pracę i zabawę, były dla uczniów ciekawą i angażującą formą zdobywania wiedzy z matematyki i  nauk przyrodniczych, umożliwiły poznanie nowoczesnych technologii, różnorodnych możliwości pozyskiwania czystych źródeł energii. Dla nauczycieli była to okazja, by w atrakcyjny i przystępny dla uczniów sposób przekazać złożone pojęcia i zagadnienia z zakresu ekologii, techniki, informatyki, wykorzystać wiedzę z matematyki, doskonalić umiejętności plastyczne, rozwijać wyobraźnię dzieci. Metody i formy pracy wykorzystywane podczas zajęć motywowały uczniów do współpracy, wymiany myśli i pomysłów, wspólnego poszukiwania rozwiązań w sytuacjach problemowych.

Uczniowie podczas zajęć dowiadywali się czym jest energia, w jakich formach występuje, poznawali urządzenia umożliwiające zmianę form energii oraz odnawialne i nieodnawialne źródła energii. Doświadczalnie badali działanie obwodów elektrycznych, przepływ prądu w obwodach, poznali urządzenia takie jak prądnica, silnik, wiatrak, turbina wiatrowa, przewodniki i izolatory prądu elektrycznego oraz zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. Projektowali i konstruowali własne turbiny wiatrowe, sprawdzali doświadczalnie efektywność ich działania, wykonywali obliczenia, wykorzystywali urządzenia pomiarowe  (woltomierze, wagi). Podczas zajęć komputerowych uczniowie poznali zasadę działania drukarki 3D i programowanie trójwymiarowych modeli w programie typu CAD.

Zajęcia warsztatowe budziły  zainteresowanie uczniów, wyzwalały kreatywność i ciekawość poznawczą. W czasie lekcji na temat zagadnień z programu „Ogarnij Inżynierię” udało się wykonać zdjęcia, co pozwoliło dodatkowo udokumentować pracę uczniów nad realizacją projektu. Dużym uznaniem wśród dzieci cieszyły się zajęcia związane z konstruowaniem obwodów elektrycznych, działaniem prądnicy,  silnika, zasadą działania turbin wiatrowych, wykorzystywaniem energii wiatru do pozyskiwania innych form energii, a także projektowania i modelowania w technologii 3D. Podczas zajęć komputerowych dzieci miały możliwość zapoznania się z działaniem drukarki 3D (zapewnionej szkole przez organizatora projektu).

Zabawa w konstruktorów i młodych inżynierów połączona z nauką, doświadczeniem i pracą zespołową była cennym doświadczeniem dla uczniów i nauczycieli zaangażowanych  w realizację projektu.

Nauczyciele zaangażowani w  realizację projektu w II semestrze w klasach piątych:

- nauczyciele przyrody: Katarzyna Adamczyk, Anna Schab

- nauczyciele matematyki: Katarzyna Burnos, Monika Gębska, Marzena Węgiełek

- nauczyciele techniki i zajęć komputerowych:  Dariusz Nowak, Anna Zaręba, Kamila Pyrka

- nauczyciel plastyki: Anna Żyła

- wychowawcy klas piątych: Bogusława Bieniek, Katarzyna Sternalska - Zdziech, Magdalena Kopycka, Katarzyna Burnos

Koordynator  odpowiedzialny za prawidłowy przebieg i realizację projektu: Anna Schab

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem