W roku szkolnym 2016/2017 na zajęciach komputerowych w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 34 w Radomiu realizowany był projekt „Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne oraz programy autorskie w szkołach”.

     Nauczyciele zajęć komputerowych: Anna Zaręba, Kamila Pyrka oraz Dariusz Nowak realizowali innowację pedagogiczną pod tytułem „Co za kod!”.

     Program innowacyjny obejmował uczniów wszystkich klas czwartych w naszej szkole. Każdego miesiąca, w ramach lekcji zajęć komputerowych, uczniowie uczyli się programować w Scratch. Nauczyciele w swojej pracy korzystali z materiałów stworzonych przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie w ramach programu „Mistrzowie Kodowania” finansowanego przez Samsung Electronics Polska.

www.mistrzowiekodowania.pl

     Podczas „zajęć ze Scratcha” – jak nazywali je uczniowie – dzieci zapoznawały się z kolejnymi funkcjami i możliwościami środowiska Scratch w przeglądarce internetowej – www.scratch.mit.edu . Następnie nauczyciel inicjował rozmowę o programie, który miał zostać stworzony, np. : Co chcemy uzyskać?, Jak chcemy się poruszać? Wszystkie pomysły były zapisywane na tablicy. Kolejnym krokiem było wybranie takiego sposobu zaprogramowania gry, który dla uczniów był najciekawszy, najodpowiedniejszy. Po wybraniu sposobu nadchodził czas na programowanie, gdzie należało wybrać odpowiednie klocki do rozwiązania zadania. Uczniowie pracowali na zasadzie prób i błędów, sami dochodzili do tego, czy dany klocek jest przydatny, czy może inny będzie w tej grze odpowiedniejszy. Na jeden moduł należało poświęcić kilka lekcji, jednakże fakt, że ze Scratch’a można korzystać online, dawał uczniom możliwość poprawiania, modyfikowania i rozwijania swoich gier w domu.

      Uczniowie klas czwartych z dużym zainteresowaniem uczyli się programowania na zajęciach komputerowych.
www.psp34.radom.pl/index.php/aktualnosci/821-innowacja-co-za-kod
    
Wszyscy nauczyciele zajęć komputerowych prowadzili dodatkowe zajęcia dla uczniów klas nieobjętych programem innowacyjnym, aby i oni mieli szansę nauczyć się tej jakże ważnej umiejętności w dzisiejszym świecie. Oferta zajęć dodatkowych była nie tylko atrakcyjna dla klas piątych i szóstych, ale również czwartych. Uczniowie uczyli się programować, korzystając z programów takich jak Baltie, Logomocja-Imagine oraz Scratch. Przy przygotowaniu zagadnień nauczycielom pomagały głównie podręczniki: „Lubię to! 5”, „KlikPlik” dla klas IV-VI, seria „Z nowym bitem” oraz inne materiały wyszukane w Internecie. Przebieg zajęć był identyczny jak w przypadku innowacji „Co za kod!”, lecz zajęcia odbywały się co tydzień.

     W szkole zostały przeprowadzone dwa konkursy, które pozwoliły uczniom sprawdzić swoją wiedzę w dziedzinie informatyki, technologii informacyjnej oraz programowania.

     Pierwszy z nich to Bóbr – polska nazwa powołanego na Litwie Międzynarodowego konkursu Bebras z zakresu informatyki oraz technologii informacyjnej i komunikacyjnej. www.bobr.edu.pl. Zadaniem uczniów było rozwiązywanie zadań przy użyciu komputera i technologii informacyjnej, a także wiedzy z różnych przedmiotów nauczania takich jak: język ojczysty, język obcy, geografia, historia, sztuka, technika i matematyka. Dodatkowo uczniowie musieli samodzielnie i twórczo rozwiązywać postawione problemy, dzięki rozwijanym umiejętnościom analitycznego i kreatywnego myślenia podczas nauki programowania. www.psp34.radom.pl/index.php/aktualnosci/828-konkurs-bobr-rozstrzygniety.

     Ostatnie działanie, które zostało przeprowadzone w naszej szkole, to udział uczniów klas szóstych w konkursie miniLogia. Konkurs polegał na rozwiązywaniu zadań za pomocą programu Logomocja-Imagine i podzielony był na 3 etapy: szkolny, rejonowy i wojewódzki.

www.minilogia.oeiizk.waw.pl
     Podsumowując program możemy śmiało powiedzieć, że przyniósł on efekty wszystkim grupom społecznym biorącym w nim udział.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem